روش های کاهش استرس برای آزمون IELTS

 

شکی نیست که یکی از بزرگترین چالش های زبان آموزان در جلسه آزمون استرس است و فردی که دچار استرس آزمون گردیده پیش از آن که در برابر سوالات آزمون IELTS مغلوب شود در درون خود مغلوب گشته است. از جمله پیامدهایی که می تواند زاییده استرس باشند می توان به سردرگمی، عدم تمرکز، فراموشی موقت و بی انگیزگی اشاره کرد. هورمون هایی که در بدن انسان در اثر استرس ترشح می گردند Cortisol نام دارند که تاثیر شگرفی بر اندیشیدن و به خاطر آوردن مطالب دارند. در حقیقت Cortisol سبب از بین رفتن «نرون های حافظه» می گردند که مسئولیت ثبت و ضبط اطلاعات را دارند. این پدیده واکنش طبیعی بدن انسان به منظور غلبه بر شرایط استرس زا می باشد ولیکن تاثیر منفی زیادی بر داوطلبان آزمون IELTS دارد که نیاز دارند در کمترین زمان و حتی بدون فکر کردن از دانش زبانی خود بهره کافی را ببرند.

در ادامه به بررسی اثر استرس بر مهارت های مختلف زبانی مورد نیاز یک داوطلب آزمون IELTS می پردازیم:

گرامر (Grammar): استرس آزمون سبب می شود تا داوطلبی که اعتماد به نفس کافی نداشته و حداقل ریسک را بپذیرد و از ساختارهای گرامری کوتاه تر و ساده تر استفاده نماید و بنابراین نمره کمتری کسب می نماید.

واژگان (Vocabulary): اگر استرس باعث شود که از طیف محدودتر، مطمئن تر و ساده تری از واژگان استفاده نمایید نمره ی شما برای منابع لغوی (Lexical Resource) کاهش می یابد. منابع لغوی (Lexical Resource) به تعدد لغات مورد استفاده داوطلب، انتخاب صحیح و استفاده از لغات مناسب در موقعیت های مختلف اطلاق می گردد. نمره ی داوطلب در مهارت Writing شدیدا تحت تاثیر این بخش قرار می گیرد.

شنیداری (Listening): در بخش Listening آزمون، استرس می تواند شدیدا باعث عدم تمرکز داوطلب گردد. به ویژه اگر داوطلب بر روی لهجه بریتانیایی (British) تسلط کامل را نداشته و از ریز و بم های این لهجه آگاهی نداشته باشد.

تلفظ (Pronunciation): داوطلب بایستی به حدی از توانایی برسد که به طور غریزی با لهجه (Accent) صحبت نماید و لغات را به طور صحیح تلفظ نماید در غیر این صورت استرس آزمون سبب می شود تا داوطلب از توانایی محدود خود نیز به طور ناقص استفاده نمایدکه باعث از دست دادن نمره این بخش می شود.

شیوایی (Fluency): این بخش که اثر خود را در مهارت Speaking نمایان می کند در صورت عدم تمرکز شدیدا سبب از دست دادن نمره می شود. شیوایی یا Fluency به معنای به آسانی صحبت کردن می باشد. بدین معنا که به طور پیوسته و بدون مکث، تکرار و تصحیح کردن خود صحبت بگویید. برای آن که به طور شیوا سخن بگویید بایستی به توانایی خود در استفاده از لغات و گرامر اعتماد کامل داشته باشید. ترکیب استرس و عدم اعتماد به توانایی خود سبب می شود تا به سوالات پاسخ های کوتاه و محدود دهید، مدام مکث کرده و فکر کنید تا لغات مناسب را بیابید و حتی به خاطر اشتباهات کوچک مجبور به تصحیح خود می شوید.

حال به بررسی روش هایی می پردازیم که با پیروی از آن ها می توانید به طرز چشم گیری استرس خود را کاهش داده و نمره مطلبوب تری کسب نمایید:

  1. دشمن خود را بشناسید: IELTS می تواند تاثیر شگرف و مثبتی بر روی زندگی شما و خانواده تان داشته باشد، لذا به وضوح چیزی با این درجه اهمیت استرس زا است. استرس واکنش طبیعی بدن انسان درهنگام مواجهه با موقعیت های مهم و ناشناخته می باشد.
  2. با برنامه به استقبال IELTS بروید: همه چیز را تحت کنترل خود درآورید، برای تک تک مراحل برنامه داشته باشید. از روز شروع برای مطالعه تا آخرین لحظه آزمون. پیشرفته ترین و مطمئن ترین راه و روش مطالعه زبان را برگزینید. با سیستم نمره دهی در هر یک از مهارت های آزمون IELTS آشنا شوید. با فرآیند برگزاری آزمون آشنا شوید. مکان برگزاری آزمون را شناسایی و آزمون را برای خود شبیه سازی نمایید.
  3. نکات کوچک تاثیرگذار را فراموش نکنید: استراحت کافی در شب قبل از آزمون اهمیت بالایی دارد، دوش آب گرم تاثیر زیادی در آرامش روانی شما خواهد داشت. مراقب خوراک خود باشید، توجه داشته باشید که کافئین موجود در قهوه و نوشیدنی های انرژی زا سبب تشدید استرس در شما می گردند. در سر جلسه آزمون نفس عمیق بکشید، این امر برای آرامش و کاهش ضربان قلب بسیار حائز اهمیت است، اکسیژن باعث کاهش استرس می شود. مثبت بیندیشید، حتی اگر بارها در آزمون IELTS ناموفق بوده اید مطمئن باشید راهی برای غلبه بر آن وجود دارد.
  4. از اشتباهات بگذرید، وقت واقعا طلاست: اغلب داوطلبان آزمون IELTS با مدیریت نادرست زمان نمره زیادی را از دست می دهند. آن ها وقت زیادی را صرف سوالاتی می کنند که پاسخ آن ها را نمی دانند و عملا وقت خود را می کشند و کمبود زمان خود مزید بر استرس آن ها می شود. به خاطر داشته باشید که IELTS آزمون فوق العاده عجیبی است. IELTS آزمونی است برای افراد در تمام سطوح. این آزمون طوری طراحی شده است که همه ناچار به اشتباه هستند مگر افراد انگلیسی زبان تحصیل کرده.
  5. اعتماد به نفس داشته باشید: بی شک سخت ترین و در عین حال کاربردی ترین روش برای کاهش استرس و کسب نمره مقبول است. همان طور که پیش تر بیان شد لازمه ی اعتماد به نفس، دانش زبانی مبسوط، کامل و همه جانبه می باشد.

موسسه آموزش زبان MIE با بهره گیری از روش فوق پیشرفته و فوق فشرده SIC و اساتید مجرب در تدریس IELTS به طور همه جانبه دانش لازم برای کسب نمره مقبول را در اختیار شما قرار می دهد تا با اعتماد به نفس کامل در هر چهار مهارت Listening، Reading، Writing، Speaking در سر جلسه ی آزمون حاضر شده و با کمترین استرس به نحو احسن آزمون را گذرانده و آینده مطلوب خود را رقم بزنید.