دلایل اصلی ناکامی در زبان انگلیسی

تعداد افراد بسیاری وجود دارند که در زمینه یادگیری زبان انگلیسی دچار مسئله می شوند. این افراد در موضوعات مختلف و به دلایل گوناگونی ممکن است دچار این مسئله شوند. مثلا عده ای از این افراد ادعا می کنند که توانایی یادگیری این زبان را ندارند. عده ای دیگر فکر می کنند چون وقت کافی برای خواندن و کار کردن این زبان را ندارند باید آن را رها کنند. اما این که برخی افراد در یادگیری زبان انگلیسی ناکام می باشند و گاها مجبور به ترک آن می شوند به بهره هوشی آنان بستگی دارد؟

به تجربه ثابت شده است که این که بسیاری از افراد با اینکه طی چندین سال در دوران راهنمایی و دبیرستان در مدارس و چندین سال در دوران دانشگاه به یادگیری زبان می پردازند و این زبان جزیی از منابع درسی آن ها را همچون ریاضی تشکیل می دهند ، با این وجود برخی در تسلط پیدا کردن بر این زبان مشکل پیدا می نمایند. پس می توان یکی از دلایل آن را آموزش غلط این زبان به زبان آموزان گرامی دانست. منظور از آموزش غلط نیز نحوه ی آموزش اشتباه و استفاده از روش ها ی نادرست می باشد. زیرا هر فردی با هر ضریب هوشی پس از 8-7 سال می تواند به تسلط کافی به یک مطلب دست پیدا کند. اما می توان از عمده ترین دلایل ناکامی در یادگیری زبان انگلیسی به موارد ذیل اشاره کرد.

ترس از استفاده از مطالب آموخته شده: این عدم اطمینان از بروز مطالبی که فرد فرا گرفته که ناشی از استفاده از روش های سنتی و نادرست است، باعث می شود که زبان آموز حتی طی مدت نسبتا کوتاه مطلبی را که به تازگی فرا گرفته فراموش نماید. هم چنین این ترس که ما همواره می بایست زبان را به عنوان درسی که خوانده ایم امتحان دهیم، باعث می شود تا هیچگاه صد درصد تمرکز ما روی یادگیری این زبان باشد تا بتوانیم بهترین عملکرد خود را بر روی این مطلب و درس نشان دهیم.

تکیه بر ترجمه:  زبان فارسی زبان مادری ما می باشد و خواه نا خواه اگر با کلمه یا متنی که به زبان دیگری می باشد مواجه شویم، ذهن ما در راستای ترجمه این متن بر می آید و تلاش دارد تمامی مطالب را به یک زبان قابل فهم تر که در کشور ما زبان فارسی می باشد ترجمه نماید. معمولا این مشکل با تماشای فیلم های زبان اصلی یا گوش کردن به موسیقی زبان انگلیسی به مرور برطرف می شود و ذهن و گوش عادت می کند تا اصوات را به صورت کلماتی به زبان انگلیسی بشنود و تشخیص دهد.

تکیه بر گرامر: گرامر و دستور زبان طی یک فرایند اکتسابی از طفولیت در محیط به ما آموخته می شود با اینکه در کودکان خردسال به دلیل عدم تکمیل این فرایند اشتباهاتی هرچند ابتدایی در دستور زبان رخ می دهد. اما اصرار و تکیه بر دستور زبان موجب ضعف در دو مهارت “شنیدن” و “حرف زدن” می شود که از ارکان اصلی آموزش زبان برای زبان آموزان است.

تاکید بی رویه بر یادگیری لغاتو محیط مبتنی بر متن:متاسفانه در سیستم آموزشی در حال اجرا در کشور ما که هنوز هم در مدارس و دانشگاه ها پابرجاست که سیستم مبتنی بر حفظ لغات می باشد، دانشجو فقط وقت خود را صرف ترجمه ی لغات موجود در متون مختلف می کند. این امر نیز همانگونه که قبلا نیز ذکر شد باعث می شود ذهن به سمت ترجمه پی رود و تمامی مطالب را به زبان مادری ترجمه کند و باعث ضعف در مهارت های دیگر به خصوص مهارت “شنیدن” شود.

2 دیدگاه

  • سمیه رحمانی

    سلام و عرض ادب و احترام
    من هر روز مطالب شما رو دنبال می کنم و معتقدم که بسیار مفید هستند و به نظر من به دیگران انگیزه میدهند
    گاهی اوقات داشتن انگیزه و هدف شروع یک موفقیت بزرگ است که شما استارت آن را برای دیگران میزنید
    بقیه راه بسته به همت و تلاش خود شخص است آنتونی رابینز فرموده همه موفقیت او از یک انگیزه و تصمیم شروع شد. تصمیم به تغییر
    سپاسگزارم

    • MJ - Support

      سلام و ممنون از نظر خوب و با ارزش شما.
      تشکر از لطفی که شما نسبت به ما دارید

  • دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *