بررسی روش های آموزش زبان در ایران

 

شاید شما از آن دسته افراد باشید که تا کنون چندین و چند آموزشگاه متفاوت زبان انگلیسی را تجربه کرده اند و با وجود این که  بازه های زمانی طولانی مدتی را به مطالعه ی زبان انگلیسی گذرانده اند و هزینه ی زیادی نیز در این مسیر نموده اند هیچ گاه موفق نشده اند که ثمره ی این تلاش و کوشش و هزینه ی مادی و معنوی خود را ببینند و کم کم به این نتیجه رسیده اید که توانایی و پتانسیل یادگیری زبان انگلیسی را ندارید. اگر خودتان چنین تجربه ای نداشته اید بی شک افرادی را می شناسید که در گرداب یادگیری زبان انگلیسی در آموزشگاه های مختلف سرگردان شده اند و هیچ گاه نتوانسته اند پیشرفتی مطابق با میل خود داشته باشند.

ولیکن لازم است بدانید که روش ها و متدهای روز دنیا ثابت نموده اند که مشکل از زبان آموز نیست، در اصل طبق آخرین یافته های علمی دانشمندان، تمامی انسان هایی که از استعداد، هوش و شرایط نرمال و عادی برخوردارند به طور تمام و کمال توانایی یادگیری یک زبان خارجی از جمله زبان انگلیسی را دارند. در اصل آن چه باعث عدم یادگیری شما یا هر زبان آموز مستعد دیگری شده اند نه در درون شما که در محیط خارجی است. می توان به جرات گفت روش هایی که در حال حاضر در اکثریت قاطع آموزشگاه های زبان انگلیسی کشور ارائه و تدریس می گردد روش هایی هستند که سالیان سال است در دنیا جای خود را به متدهای فوق العاده پیشرفته و هوشمندی داده اند که تاثیر شگرفی بر زبان آموزان زبان انگلیسی دارند.

متاسفانه در کشور ما اکثر آموزشگاه های زبان انگلیسی نه به دنبال آموزش صحیح و موثر زبان انگلیسی به زبان آموزان بلکه در پی آن هستند تا با تعدد ترم های ارائه شده زبان آموز را تبدیل به مشتری بلند مدت خود نمایند بدون توجه به این حقیقت که تسلط بر زبان انگلیسی می تواند زندگی و آینده ی بسیاری از این افراد را تغییر دهد و در اصل عدم دانش کافی زبانی آن ها باعث می شود که از بسیاری از موقعیت ها و شانس های عالی در زندگی خود می گذرند. از سوی دیگر تعداد زیادی از آموزشگاه های زبان انگلیسی متاسفانه بر ضعف روش خود آگاهی و اشراف ندارند و یا اگر می دانند که راه را به بیراهه می روند روش مناسبی برای جایگزینی ندارند.

دسته ی اول آموزشگاه هایی که راه را به بیراهه رفته اند ان دسته از موسسات هستند که توجهی بیش از حد بر روی دو مقوله ی گرامر (Grammar) و لغت (Vocabulary) دارند. برخی از این نوع از آموزشگاه ها که سابقه ی طولانی و چندین ساله نیز دارند روشی دارند شبیه به آن چه در مدارس کشور ما پیاده می شود و در گذر سالیان نیز هیچ تغییری به خود ندیده اند. زبان آموزان این گونه روش ها قواعد دستوری و ساختاری بسیاری از گرامر های پیشرفته را می دانند اما توانایی آن را دارند که صحبت کردن خود از این گرامرهای پیشرفته و صرفا اندک جملات خود را با رنج محدود و مقدماتی از گرامرها پوشش می دهند. از سوی دیگر معادل فارسی بسیاری از لغات زبان انگلیسی را نیز می دانند ولی باز در صحبت کردن خود از رنج محدود، تکراری و مقدماتی از لغات استفاده می کنند چون توانایی تشخیص جایگاه و موقعیت استفاده از لغات مختلف را نمی دانند.

در گونه ی دیگری از متعدد آموزشگاه های ناموفق کشور شاهد تمرکز بیش از حد بر صحبت کردن (Speaking) هستیم به طوری که دانش آموزان بیشتر وقت خود را به صحبت کردن در گروه های 2 تا 4 نفره در کلاس می گذرانند و چون استاد امکان مانیتور کردن و نظارت همزمان بر تمامی این گروه ها را ندارد لذا دانش آموزان پس از مدتی عادت می کنند که در ابتدا فارسی فکر کنند و سپس جمله خود را از فارسی به انگلیسی برگردانند بدون توجه به این که اولا معادل سازی خیلی از موقعیت های را زبان آموزان در آن سطح نمی توانند انجام دهند و ثانیا در ذهن دانش آموزان جملات فارسی با دستور و لغات پیشرفته شکل می گیرد که شاید گرامر ها و لغات معادل در این سطح پیشرفته را در زبان انگلیسی ندانند.

به جرات می توان گفت که تمامی این دو دسته از موسسات در دو نقطه ضعف اساسی مشترک هستند. اولا عدم توجه به توانایی شنیداری (Listening) که ابتدایی ترین و پایه ای ترین توانایی در زبان انگلیسی محسوب گردد. این مهارت خوراک ورودی زبان آموز برای یادگیری را فراهم می آورد و بدون داشتن تسلط کافی بر این مهارت عملا برقراری ارتباط به زبان انگلیسی ناممکن خواهد بود. ثانیا بازه های زمانی که در این آموزشگاه ها در نظر گرفته شده است حداقل 2 تا 3 سال می باشد که به طور شدیدی در تناقض با برترین روش های موجود در سطح دنیا هستند که حداکثر در مدت زمان یک سال فرد به تسلط کافی و مبسوط بر زبان انگلیسی در تمامی مهارت ها می رسد.

آموزشگاه زبان انگلیسی ملک پور (MIE)  تحت هدایت و رهبری استاد ملک پور بوده است و ایشان با الهام از پیشرفته ترین روش های آموزش زبان انگلیسی در کشور انگلستان روشی را ملقب SIC در کشور پایه گذاری نموده اند که یک فرد مبتدی در عرض 7 ماه نه تنها بر توانایی های عمومی (General) زبان انگلیسی تسلط مبسوط و کافی را دارد بلکه در طول این 7 ماه دانش لازم برای اخذ مدرک IELTS را نیز کسب نموده است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *